Tuesday, April 17

www.openheidoverirak.nu!!!!!

Soms ben je met hele basale dingen bezig, zie vorige blogs, soms zit je in je hoofd met andere dingen.
In het kader van: Jongens en meisjes, laten we eens iets maatschappelijk betrokkens gaan doen het volgende:

Vandaag heb ik mijn digitale steun betuigd aan de websitie openheidoverirak.nu, een door twee PVDA-leden die ondanks de keuze van de PVDA regeringsdeelnemers om geen heibel te maken met een onderzoek naar de aanloop naar de oorlog in Irak een site op persoonlijk initiatief zijn begonnen. De regeringsdeelnemers mogen tenslotte niets vragen, ieder ander mag zn goddelijke gang gaan!

Prima idee!
Het is mijn stellige overtuiging dat in deze aanloop o.a. Nederland zich heeft bediend van realpolitike motieven (m.a.w. dat steun aan Amerika politiek handiger was dan geen steun ondanks de vraagtekens bij de gang van zaken welke ook door eigen ministeries werden gesteld)
en dat hierbij de waarheid over bijvoorbeeld gevaren, massavernietigingswapens en internationale verdragen zijn verdraaid om een oorlog te rechtvaardigen met als enige doel dat de VS van een lastige tegenstander af kon komen.

Nederland heeft hierbij een op zijn zachts gezegd dubieuze rol gespeeld en haar motieven zijn niet volledig helder geworden.
Ik ben het eens met onze minister president als hij stelt dat we niet in het verleden moeten blijven hangen en naar een oplossing voor de huidige situatie moeten kijken. Bovendien intereseert het mij niet zo hoeveel dooien dr vallen en hoeveel ellende het heeft veroorzaakt.
Allemaal jammer, maar ik vindt een aantal andere dingen belangrijk. Er is echter wel een maar..

Graag zou ik willen weten of we zijn voorgelogen in de aanloop naar de irak-oorlog.
Graag zou ik ook willen weten of de regering dit willens en wetens heeft gedaan, zich koste wat t kost bij de VS wilde aansluiten ipv naar de feiten keek en daarom besloot oneerlijk te zijn tegen haar achterban.

Want indien dit is gebeurd blijkt dus dat onze regering haar landgenoten bewust heeft voorgelogen om politiek gewin op het internationale vlak.
en dat is waar m bij mij de schoen wringt. Ik vind realpolitik prima, hoe beter je positie, hoe beter ik het ook vind voor ons enzo blablabla..
Maar wat ik nu langzaam bij elkaar lees (zie bijv. het artikel explosief materiaal op www.groene.nl ) stemt mij niet positief.

Als ik een en ander teruglees bekruipt mij het gevoel dat wij zijn voorgelogen door onze eigen regering. Daar kan ik mij boos om maken! doe wat je wilt, maar speel het wel eerlijk en op zn minst open.

Met een regeringsleider die zn mond volheeft over normen en waarden enzo, die Wouter Bos aanvallen 'u draait en u bent niet eerlijk', yeah, DUH! kijk eens in de spiegel!
Dit soort hypocriet gedoe hou ik niet van
Vandaar mijn oproep: ondersteun het initiatief en wees een hollandsche held!

No comments:

Rex Mundus MVDW est

My photo
Haarlem, Netherlands
Unshaved but Wellbehaved

KLIK VOOR HARDE ACTIE!