Tuesday, March 20

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend

Toen ik kortgeleden een tv-programma zat te kijken over het onderwijs in Nederland hoorde ik een zodanig fantastische filosofie dat ik jullie deze niet wil onthouden:

Eigenlijk is het zo dat , zei de aan zijn indrukwekkende boekenkast af te lezen deskundige deskundige (iets wat vaak in dergelijke items gebeurd, een deskundige voor een vette boekenkast, let maar op) het zelfstandige / nieuwe leren dat in Nederland door onderwijsgoeroes van schimmig alooi wordt gepredikt een paradox oplevert; namelijk een universitaire leerstijl op het middelbaar onderwijs, terwijl het Universitair onderwijs / HBO onderwijs meer en meer verwordt tot een middelbaar onderwijsinstituut. Je moet als puber heel veel zelf doen en lekker je huiswerk Googlen, met als gevolg dat de kennis van nieuwe studenten op zijn zachtst gezegd dramatisch is ontwikkeld na een paar jaar freewheelen in een leerfabriek waar het enige echte leermoment beperkt blijft tot de uitleg van de lesmethode Ctrl C-Ctrl-V welke je door menig werkstukje heenloodst.
Gevolg: Bij de aanvang van de universitaire studie, waar (mijn hemel) inhoudelijk nogal wat eisen worden gesteld moet de gemiddelde student zodanig worden bijgetimmerd dat je bijna denkt dat je beter aan de deur hersentransplantaties kan uitvoeren, wat er niet in gaat kan er immers ook niet uit..

Uit eigen ervaring kan ik dit beamen, op de middelbare school moet je nu blijkbaar zelfstandig leren (dat weet ik dan niet uit ervaring), terwijl ik op de universiteit wordt gepamperd met regeltjes, opkomstplichtjes, tussentoetsjes en meer vieze trucs om het failliet van ons middelbaar voorbereidende onderwijssysteem met boekhoudkundige schijnconstructies te verdoezelen....(wat ik wel weer weet uit ervaring)

Al met al dus een een helder betoog en de paradox mooi geformuleerd.
Maar om het in normaal Nederlands te zeggen is het natuurlijk wel volkomen KUT!(met een T, dat heb ik vroeger in DE KLAS geleerd van mn buurjongen.)

No comments:

Rex Mundus MVDW est

My photo
Haarlem, Netherlands
Unshaved but Wellbehaved

KLIK VOOR HARDE ACTIE!