Thursday, January 26

L'art Tokkie

Open brief aan Bobby:


Naar aanleiding van mijn laatste posting kreeg ik enkele inspirerende recensies, doch tevens enkele diepfilosofischer overpeinzingen mee van mensen die, ondanks geografische belemmeringen, mij zeer na zijn.

Een van deze verpeinzingen brengt mij ertoe hierover een open brief te plaatsen, welke hoop ik door een ieder die het leest in de juiste context wordt gezien.

Lart pour Lart cest ci ne pas L'art, C'est L' Art Tokkie
Het is de taak van de kunstenaar een midden te vinden in de wensen en uitingen van de buitenwereld, zijn publiek zogezegd, en zijn eigen beleving en behoeftes, welke hij via de kanalen zijns inziens probeert te communiceren.Als ik de brug over de kloof die mijn beleving van de boze buitenwereld scheidt geplaveid weet van de juiste klinkers, zo zal mijn kunst en daarmee mijn boodschap tot verre worden gehoord.En is dat niet de wens van iedere kunstenaar, gehoord worden?

Willen we ALLEMAAL niet 'Gehoord' worden heer Bobby.En is het dan ook niet onze verplichting naar onszelve, de juiste klinkers te kiezen en onze wegen te plaveien met het beste ZOAB, daar een ieder die zich openstelt voor de reis die mijn kunst is, zich een weg weet te banen over de snelwegen mijner geest zonder zich te hoeven storen aan wat er in de berm gebeurd, of welk hoog -of lage drukgebied zich op welk moment dan ook meester maakt van de eigen geest, zonder het risico gevangen te worden in de vangrails van het dagelijks bestaan en secundaire beslommeringen van dien aard dat mijn Kunst onbegrepen blijft?

Beperk ik mijzelf, en daarmee de wereld, dan niet zodanig dusdanig met een dermate ontegenzeggelijke ontiegelijkheid dat ik niet veel beter in ben in literaire zin dan een familie Tokkie? Ben ik dan niet meer dan een asociaal die volledig zijn eigen gerief nastrevend het geschreven woord tegen heug en meug bij mon pauvre peuple door de strot tracht te duwen?

Ben ik daarentegen, beste Bobby, dan ook niet door deze stap te zetten, nog MEER kunstenaar dan ik al was?
Ik was kunstenaar voor mijzelf, nu ben ik het ook voor de wereld..

3 comments:

Bobby Bullseye said...

Monsieur Brand,

vous etez Le Kunstenaar.

mvdw said...

c'est vrait
uoi oui

tu reconnaiz avant un annee, je suis a Ijsland avec mes et ton ami?
Le tijd qui vliegt!

Bobby Bullseye said...

tijd vliegt zeker..tijd voor jullie om weer te komen! En dan vliegen we met zun allen door naar USA voor een roadtrip. Laten we die gekke bus ook overvliegen, met zun alle op roet sikstiesiks, zeg maar.

Rex Mundus MVDW est

My photo
Haarlem, Netherlands
Unshaved but Wellbehaved

KLIK VOOR HARDE ACTIE!