Monday, October 23

Eindelijk weer eens een stukje ruimte vanuit huis, in plaats van altijd tirades tijdens werktijd. Niet dat onder werktijd ernstig plichtsverzuim causaal samenhangt met mijn stukjes, ik doe het tussendoor en het kost mij vaak een hele dag /danwel enige uren voordat ik een dergelijk prozaisch meesterwerk tot (opnieuw) een goed einde heb weten te brengen. Hier en daar afgeleidt door dees of gene, danwel jan en alleman die mij al dan niet gepland komt lastigvallen met vragen en problemen in de categorien onzin tot paniek en het complete grijze spectrum hier tussenin.

Nu moet ik niet meteen denken dat ik ook iets zinnigs te melden heb. Ik heb namelijk gewoon zin om iets te tikken, om ruimte in de ether in beslag te nemen met niets anders dan gewoon 'gedachten' . Welnu, dit is wat ik momenteel denk.
Ik denk: he ik ga een stukje schrijven. Waarover? Geen flauw idee, boeit me ook niet. Ik ga gewoon een stukje schrijven en dan gaan mensen dat lezen. En dan denk ik: jongen, ga iets doen met je leven, in plaats van deze volslagen onzin te lezen (wat overigens ook precies datgene is wat ik denk, terwijl ik dit stukje typ.

Moet ik aan toevoegen: voordat ik als seksistische kwal door Cisca Dresselhuys met pek en veren van de digitale snelweg wordt gedrukt, waar ' jongen ' staat in bovenstaande regel moet natuurlijk ook ' vrouw' gelezen worden. In de Nederlandse taal is een verzuchting 'jongen, ga toch eens iets doen met je leven ' (archaisch, geef ik meteen toe) over het algemeen meer ingebakken, dan 'meisje' ga iets doen met je leven.
Een gegeven dat op zichzelf wel interessant is, omdat dit enerzijds impliceert dat het statistisch zo is dat vrouwen meer ' van hun leven maken', dus minder verzuchtend toegesproken hoeven te worden. Anderzijds kan dit ook betekenen dat het gender-begrip ook in het moderne nederland waar de emancipatie zich vandaag vooral tot niet-nederlandse vrouwen lijkt te zijn beperkt, nog altijd alive and kicking is.

Zo zie je maar, tot welke verdieping een moment van je gedachten de vrije loop laten al niet toe kan leiden!
Het Genderbegrip in de NEderlandse samenleving is misschien nog wel zo sterk aanwezig dat de emancipatie van de ' moderne' vrouw feitelijk onjuist is en slechts een begrip dat zich beperkt tot gelijkheid van consumptie en rechtspositie, maar niet gelijkheid qua maatschappelijke positie buiten bovengenoemde vervorwenheden. Het is toch niet waar! Mannen hebben nog steeds de dominante positie in nederland? In Irak zie je dat guerilla-tactieken vruchtbare methoden zijn om de vijand zodanig te ontregelen dat zij niet in staat blijken definitief een eind te maken aan hun bestaan.
Zal dit met de mannelijkheid in nederland ook zo zijn? Zijn wij als een soort onderbewuste guerilla's bezig alle maatschappelijke posities die niet met een wetboek of een creditcard te veroveren zijn strak gesloten te houden voor vrouwen die ook hier hun gelijkheid willen claimen?
Zo slim zijn we toch niet? Of ...

Aan de andere kant, misschien zijn vrouwen wel gewoon slimmer en maken ze meer van hun leven omdat het enige wat er vandaag de dag toe doet, creditcards en wetboeken zijn in het moderne nederland. Dus waar wij ons druk maken om geneuzel over taal en maatschappij zijn de vrouwen allang bezig om de dingen waar het echt om draait voor zichzelf te claimen!
Dat vraagt om meer kennis van de vijand, toch maar weer de Beau Monde eens in spiegelbeeld lezen. Kijken wat voor verborgen boodschappen er inzitten.

MAN! Ik ga gewoon een stukje schrijven en stop compleet paranoide!
Gekkehuis!

2 comments:

Bobby Bullseye said...

Vrouwen zijn nou eenmaal slimmer..
(ik redde het tot "eenm.." en toen kon ik toch echt me lachen niet meer inhouden)

mvdw said...

ait!
ga nu ff nieuwe post maken
TJEK IT!

Rex Mundus MVDW est

My photo
Haarlem, Netherlands
Unshaved but Wellbehaved

KLIK VOOR HARDE ACTIE!